måndag 7 januari 2013

Sista inlägget från amerikanska kontinenten

Efter en 12 timmar bussresa kom jag till sist fram till San Cristobal. Staden ligger uppe i bergen på 2000 meters höjd och är omgiven av tallskog. San Cristobal är ett väldigt populärt turistmål för mexikaner under jul och nyår, något som jag märkte när jag skulle försöka hitta boende. Efter en del letande hittade jag i alla fall ett hostell med en ledig säng.
 
Dagen efter åkte jag med på en båttur i en floddal en bit från staden. Klippväggarna längs med floden var över en kilometer höga på vissa ställen och vi fick även se en del djur på vägen.
 
I San Cristobal hade jag oturen att bli magsjuk igen, vilket gjorde att mitt nyårsfirande gick ganska lugnt till. Jag hängde med några av de andra gästerna på hostellet men jag valde klokt nog att dricka vatten istället för tequila.
 
Från San Cristobal tog jag sedan en nattbuss till Mexico City. Väl framme vid östra bussterminalen, som mer liknade en stor flygplats, lyckades jag efter en del letande hitta en taxi som kunde ta mig in till centrum för ett någorlunda bra pris.
Att Mexico City är en av världens största städer märks när man börjar läsa i Lonely Planet om allt som finns att göra i de olika stadsdelarna. Som tur är har staden kanske världens billigaste tunnelbana, för bara 1-2 kronor kan man ta sig nästan vart som helst i staden.
En av dagarna var jag på det berömda antropologimuseet tillsammans med några andra från hostellet och en guide. Museet visar landet alla perioder, allt från mayaindianerna, azteker, kolonisationen och hur människor lever idag. I närheten ligger också stadens enorma djurpark med gratis inträde. Parken är ett av de få ställen i världen där man kan få se jättepandor.
En av kvällarna följde jag med på en mexikansk wrestlingmatch. Inte jättespännande eftersom största delen av matcherna egentligen bara är skådespeleri, men ändå ganska kul att ha sett.
Resten av tiden har jag mest hängt runt på stadens alla marknader, restauranger och caféer. På onsdag väntar en lång flygresa till Hong Kong och därefter forsätter resan i Asien.
San Cristobal
Floddalen
Formationer i klippväggen
Krokodil vid strandkanten
San Cristobal
Mexico City
Mexico City
Mexico City
Azteker i krigsmundering
Pulkaåkning på torget
Mexico City
Zona Rosa, Mexi City
Antropologimuseet
Antropologimuseet
Mexico City Zoo
Mexico City Zoo 
Alameda Central, Mexico City
En av alla gågator i Mexico City
 
/Olle

2 kommentarer:

  1. Riktigt häftig floddal och Mexico City känns som en spännande stad. Hur går det i Asien?

    SvaraRadera
  2. hej toppenbilder jag gillade hongkong har inte varit pa dom andra stallena men det ser harligt ut ifk maste kvala for att vara kvar i elitserien lennart

    SvaraRadera