torsdag 27 december 2012

Julfirande i Campeche

Efter Playa del Carmen åkte jag som sagt vidare till Merida tillsammans med Jonas, en kille från Norge som jag stötte på i Belize och sedan också i Mexiko. Merida är en av många gamla kolonialstäder i Mexiko. Under mina tre dagar där gjorde jag inte så jättemycket mer än att promenera runt i staden. Den 21:a december pågick en del olika festivaler i området för att fira början av den nya mayakalendern, tyvärr mådde jag lite dåligt så jag valde att stanna kvar inne i stan.

Därefter tog jag bussen söderut till staden Campeche, ganska lik Merida med många gamla kyrkor och byggnader från kolonialtiden. Det blev här jag spenderade julen. På julafton tog jag bussen till Edzna, några mayaruiner ett par mil från Campeche. På kvällen var jag på hostellet tillsammans med några andra resenärer från Frankrike och Japan. Efter tre dagar i Campeche hade jag först tänkt åka vidare, men på grund av att det är jul så var alla bussar fullbokade. Jag blev därför tvungen att stanna några till dagar.
Idag åker jag i alla fall vidare till San Cristobal som ligger en bit söderut ganska högt upp i bergen.
Jonas efter att ha råkat beställa in för många drinkar
Jonas, jag och Carin från Tyskland
Merida
Merida
Luciakonsert i Merida
Campeche
Campeche
En del av stadsmuren i Campeche
Campeche
Campeche
Takeshi från Japan
Ruinerna i Edzna
En bälta vid skogsbrynet
Ruinerna i Edzna
Marknaden i Campeche
Campeche
 
/Olle

1 kommentar:

  1. Ohoj!

    Jag tänkte bara tacka för restipset. Nu har vi varit några dagar på Pandan Island. Vilket ställe!!
    Tack tack.

    SvaraRadera