söndag 24 mars 2013

Thailand och vidare mot Laos

På Koh Phangan bodde jag i staden Hat Rin som mest är känd för sitt Full Moon Party. När jag kom dit var det nästan två veckor kvar till nästa fullmåne så det var inte så många andra turister där. Ägaren på hostellet sa att priset för boende blir fem gånger så högt under dagarna i samband med fullmånen så det var kanske tur att jag inte kom dit då. På Koh Phangan hyrde jag bland annat en moped och åkte runt och utforskade ön. De första hundra metrarna glömde jag dock helt bort att det är vänstertrafik, men som tur var kom jag på det ganska snabbt. Ön kändes ibland lite som att komma tillbaka till Phu Quoc i Vietnam fast med fler hotell.

Från Koh Phangan tog jag båten tillbaka till fastlandet till staden Champhon. De flesta andra på båten tog därifrån direkt tåget upp till Bangkok eller någon av badorterna längs kusten men jag valde att stanna två nätter eftersom jag tänkte att det kunde vara kul att se någon stad i Thailand med lite färre turister. Det fanns dock inte så mycket att se i Champhon mer än nattmarknaden och några tempel.

Från Champhon fanns det inte så många alternativ än att åka vidare till Bangkok. Där bodde jag först på ett hostell precis vid Khao San Road men det var så varmt där så man knappt kunde sova på natten, så dagen efter bytte jag till ett annat hostell så låg i ett annat område lite längre bort. I Bangkok har jag bland annat besökt några tempel, varit i Chinatown och varit på MBK och några andra shoppingcenter utan att handla något. På Khao San Road hittade jag i alla fall kopior av Lonely Planet för Laos och Kina som jag köpte.

Om några timmar åker jag vidare med nattbussen mot Laos.
Hat Rin, Koh Phangan
Kho Phangan
Ute och åker med mopeden
Utsikt över Hat Rin
Strand i närheten av Hat Rin
Utanför Hat Rin
Tågstationen i Champhon
Bangkok
På tuk tuk genom Bangkok
Standing Buddha, Bangkok
Khao San Road
En av alla kanaler i Bangkok
Från ett tempel i Bangkok
Khao San Road
Ute med en vietnames och en indier från hostellet
I närheten av hostellet
Templet med emeraldbuddhan
Drakflygning, Bangkok
Marknad i närheten av Khao San Road
Marknad i Chinatown
Vid MBK Center
Försäljning av stora och små buddhastatyer
På hostellet
/Olle

1 kommentar:

  1. Fina bilder, kommer du att sakna havet nu?// Motala

    SvaraRadera