lördag 9 februari 2008

Avsnitt 20: "Vuxna man gor saker tillsammans" eller "Tintin i Kambodja"

Hej.

En hel del har hant sedan sist vi skrev nagot inlagg.

Fran Phu Qouc tog vi oss till sist med fiskebat tillbaka till fastlandet, till Johans stora lycka sag vi flygfiskar. Pa kvallen sov vi i staden Ha Tien som ligger precis vid gransen till Kambodja. Dagen darpa tog vi oss over gransen och vidare till Kampot i sodra Kambodja.

Efter tva veckor av sol och bad kandes det som det var dags for lite aventyr igen. Samma dag som vi kom till Kampot bokade vi in en vandringstur till Bokor Hill, ett stalle som vi hade last om i Lonely planet och aven spanat in pa internet. Dagen darpa gav vi oss av tillsammans med en guide, en bevapnad skogsvaktare och nagra andra turister. Efter nagra timmars vandring genom djungel kom vi upp pa en vag dar vi fick lift den sista biten, tur var det annars hade vi nog inte kommit fram forens sent pa kvallen. Resten av dagen spenderade vi med att vandra runt bland de overgivna byggnaderna och beundra utsikten. Nastkommande dag bestod av nagra timmars djungelvandring vilket avslutades med ett bad i floden och en batresa tillbaka till Kampot.

Dagen efter tog vi oss med en minibuss, fylld till bristningsgransen med manniskor, vidare till Kambodjas huvudstad Phnom Penh. I Phnom Penh fordrev vi nagra dagar med att ata hamburgare och driva runt pa stan. En av kvallarna var Olle, Malte och Daniel ute och kollade in stadens barer och nattklubbar, Johan kannde sig inte helt frisk sa han valde att stanna kvar pa hotellrummet. Sista dagen i Phnom Penh gorde vi ett besok pa killing fields en bit utanfor staden, vilket var en plats dar tusentals manniskor avrattades under 70-talet. Vi besokte ocksa stadens nationalmuseum, dar man framst kunnde kolla pa angkoriska statyer fran 1200-talet. Under dom dagar som vi var i Phnom Penh sa pagick det kinesiksa nyaret, vilket medforde att manga restauranger och affarer var stangda.

I gar akte Olle, Malte och Johan vidare till Siam Reap dar vi har tankt att besoka Angkor Wat. Daniel valde att resa ensam ett tag, pa grund av att han hade nagra tempel som han ville se pa vagen till Angkor Wat. Vi andra kanner att vi ar tillrakligt kulturella som det ar. Vi satsar pa att aterses senast i Bangkok.

Gott nytt kinesiskt nyar.