lördag 16 februari 2008

Daniel Special.

Just det gott folk, har kommer ett kort inlagg om allas favorit amne. Mig!

Planen nar jag skilldes fran de andra var att aka forbi tva smastader mellan Pnom Penh och Siem Reap, vilka bada lag nara mindre tempel komplex, pa vagen upp till Angkor. Resan blev dock nagot helt annat.

Pa bussen fran Pnom Penh till den forsta staden, Kampong Thom, motte jag kambodjanen Mr. Say. Han bjod pa ris och sjogras, och insisterade pa att jag skulle sova hemma hos honom istallet for att ta in pa hotell. "Okej", tankte jag, "det har kan ju bli spannande". Sa nar bussen stannade till i Kampong Thom, akte jag och Mr. Say, moped hem till hans foraldrars hus. Mr. Say ringde dit nagra av sina kompisar och vi at och drack och hade det allmant trevligt. Kvallen avslutades med karaoke pa den lokala karaoke baren.

Under kvallen hade jag lart kanna en av Mr. Says kompisar, som insisterade pa att jag skulle bo hemma hos honom pa "Leugue of Cambodian Journalist" (ett spartanskt litet hus dar journalisterna pa tidningen "Morning Star" som var ansvariga for den provinsen bodde). Da Mr. Say skulle tillbaka till sitt jobb i Pnom Penh, sa lat det som en bra ide och snart blev den korta visiten for att se nagra tempel en tre heldagar och tva halvdagar lang hemma-hos visit hos mina kambodjanska vanner. Vi har forutom att titta pa templena aven besokt ett heligt berg, med en 15 kilos flytande sten och besokt olika slaktingar pa landsbyggden, dar grannungarna kom inspringandes for att titta pa mig (mina vanner forklarade att barnen aldrig sett en san som jag).

Maten har varit bra och innefattat sana kmabodjanska lackerheter som stekt fisk, fiskgryta och risgrynsgrot med kottbuljong och fisk. Och ja, allt var faktiskt valdigt gatt.

Hygien faciliteterna var aven de av det lite mer annorlunda slaget. Dushen var en reservoir (eller en stor kruka, hos Mr. Say) med vatten i och en skopa. Toan var forstass huktoa och tanken var att man skulle ta vatten pa handen och tvatta sig ren pa den viset. Jag kan dock erkanna att jag anvande toa papper.

Nu har jag befunnit mig i Siem Reap ett tag och utforskat Anagkor Wat, med omnajd i tre dagar. Forsta dagen cyklade jag runt den sa kallade "Grand Tour", dagen efter cyklade jag till templerna Banteay Srei och Kbal Spean (de senare ligger cirka 50 km fran Siem Reap, sa jag var makta trott nar jag kom hem igen) och sista dagen var jag runt vid Angkor igen och cyklade runt lite. Det har varit otroligt haftigt och Angkor ar verkligen otroligt bortom ord.

Imorrn aker jag till Battambang for att darifran ta mig till Bangkok dar jag kommer mota upp med de andra.

Tjipp!

Ps. Jag lagger kanske upp lite bilder senare, men da Johan har mina bilder pa sin barbara harddisk och jag har tomt mitt kameraminneskort (for att kunna ga los pa Angkor) sa far ni vanta lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar