fredag 17 oktober 2008

Avsnitt 43: "Er kajplats i etern" eller "Vilse i djungeln"

I tisdags hade en vecka antligen gatt och det var dags att ta farjan over till Ha'appai. Trodde jag. Jag bad de pa guesthouset att ringa och fraga nar farjan gick, da tid tabellen ar minst sagt sporadiskt. Efter deras samtal fick jag svaret "Baten kommer inte ga idag". "Nar gar den?" fragade jag "Ingen aning, vi far ringa varje dag och fraga, och se om den gar". Lyckligtvis gick farjan till 'Eua inom nagra timmar sa dit begav det sig. 'Eua ar en o som har en massa djungel etc. och lampar sig bra for att vandra och campa. Jag bestamde mig saledes att vandra till en strand inom naturreservatet och campa natten dar for att sedan ta mig tillbaka dagen efter. Na, det visade sig att vagen ner till stranden var tva timmar genom djungel, ingen stig, slinger hit och dit, och allt som gor saker svart. KLyckligtvis hade en tysk pa mitt guesthouse har varnat mig att det var svart och att en Nya Zealandsk "Search and Rescue"-kille gatt vilse tidigare, sa jag markerade min vag genom att rista in pilar i traden, pekandes min vag hem. Jag visste nar jag nadde stranden att jag var vilse, men att jag skulle kunna hitta hem med hjalp av pilarna. Detta visade sig vara svarare an jag trott. Jag kom till en plats dar nasta pil inte var nagonstans att finna. Sokte runt. Fann en sotvattens kalla (en djungel back), forutom de jag kunde fa fran kokosnotterna (jag hade ocksa tillrackligt med mat, som om jag snalade pa, dvs. at valdigt lite, vilket jag sag till att gora, skulle racka mig ett par dagar). Jag sokte mer. Sprang galen mot det hal hem borde vara upp for en hog kulle tills det blev forsdvart och kom fram till att detta var valdigt dumt. Letade min vag tillbaka och borjade aterigen soka. Jag visste att jag i varsta fall kunde ta mig tillbaka till stranden och overleva dar ett bra tag, tills nagon borjade leta efter mig vilket inte borde vara for langt. Som tur var hittade jag efter langt sokande ett agg jag kom ihag att jag sparkat av misstag pa vagen ner och beslutat att inte ta med mig, detta ledde mig sa till nasta pil och sa borjade jag langsamt soka efter nasta och nast och lyckades efter lang tid antligen komma tillbaka till civillisationen. Och jag som trodde det var slut pa nara doden upplevelserna nar man lamnade asien! Har i alla fall sett en del papegojor och kungsfiskare under min tid har pa 'Eua och min plan ar att utforska de latt tillgangliga grottor som finns har omkring en dag och sedan hyra en hast och bege mig runt till diverse sevardheter och campa runt med. Dock kommer jag se till att inte bli vilse igen, for det var faktiskt lite laskigt.
Tjipp!

2 kommentarer:

  1. så jävla typiskt dig.. IDIOT! :P
    aja, vi är (nog) alla glada att du hittade tillbaka :)
    /johan

    SvaraRadera
  2. dead men tell no tales, och bloggen måste uppdateras, så håll dig i skinnet : )

    SvaraRadera