torsdag 23 oktober 2008

Avsnitt 44: "Er kajplats i etern" eller "Radd hast"

Nu ar jag sedan imorse (gick upp fyra for att ta farjan tillbaka) tillbaka pa Tonga'tapu. I tisdags hyrde jag en hast for tva dagar (att lamnas tillbaka torsdag morgon) for att bege mig upp till norra 'Eua for att campa pa savannen dar, se ett overgivet palats, lite grottor, etc. Det visade sig dock vara omojligt da hasten var radd for: bilar, kor, andra hastar, stora vagar, sma vagar, grusvagar, fallande frukt, och generellt alla som inte holl i dess rep eller tyglar. Da gumman jag hyrt hasten av redan forsvunnit in till staden med pengarna for att shoppa, hade jag inget val an att forsoka gora nagot annat. Jag insag att det skulle bli lattare att ta den nagonstans dit den gatt tidigare, sa jag begav mig, tillsammans med en tysk och en italienska, ned till stranden for att campa dar (trots regnet). Nasta dag begav vi oss pa hastrygg till "Rock garden" ett gang stenar strodda vackert pa en klippkant, bebodd av vilda hastar. Vackra vyer. Dar finns ocksa "Maui's Archway" en enorm bage, som man forrst gar pa och undrar "Var i hela fridens namn ar den dar bagen som alla talar om" och sedan nar man efter mycket om och men hittar den stirrar storogd i nagra minuter. Pa torsdagen efter att ha campat natten ensam pa stranden (de andra hade ett tidigt flyg att passa) tog jag hasten tillbaka precis som alla bonder, de anda som aker denna stracka, var pa vag till sina plantage, vilket min hast inte var valdigt lycklig over, jag hade dock vid detta lage lart mig kontrollera denna hast och fattat hur arga sucka och vilda vispanden i luften med tillhyggen fick henne att ga nar hon vagrade. Pa kvallen gick jag med nagra andra, bland dem de trevlige tyske filosofi lektorn Hans, till en grotta i bushen med ficklampor och utforskar torrst. Vi gick in och klattrade djupare och djupare in, svartade av svalspillning, tills vi nadde sa djupt vi kunde komma utan ordentlig grottutrustning, ett vatten fall. Denna grotta ar 'Euas viktigaste sotvattenkalla och den gick ett ror in som pumpade upp detta vatten. Nasta morgon ar denna morgon och som sagt en tidig batfard pa cirka tva och en halv timme, varldens forsta soluppgang och sa har, tillbaka pa tonga'tapu. Pa tisdag flyger jag till Samoa for att spendera en manad dar.
Tjipp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar