tisdag 29 december 2009

God Jul och Gott Nytt Ar!

At snorkla pa jul afton ar inte helt fel.

Efter att ha lamnat Romblon, reste vi tva dagar i streck for att ta oss till on Negros. Vart forsta mal var Sipalay, en plats som vi hort hade grym dykning, och mysiga strander. Vi anlande genom ris plantage och vattenbufflar till en en strand inklamd mellan korallstensklippor. Det visade sig dock att stranden var kladd i flertalet hotell, valdigt sma, men ganska dyrt boende, och framforallt var maten dyr. Vi beslutade oss att flytta over till den lilla byn, dar vi ocksa kunde fa lite billigare mat. Dykningen var valdigt vacker, men ganska dyr, sa vi begav oss snart vidare till staden Dumaguete, en valdigt mysig student stad. Ting fick en ukulele och en vaska i julklapp och jag fick en machete. Jag passade ocksa pa att fa en jul rakning, hos en barberare. Darifran bar det av till Bonbonon pa Negros sydspets, nara Apo Island, som sags ha bland Filippinernas basta dykning. Nar vi kom fram visade det sig att det inte fanns nagra lediga rum pa boendet vi kommit till, men da det var jul afton trodde de inte att det skulle ga att finna nagot boende sa vi fick bo i ett talt pa stranden. Snorklingen och dykningen runt hus revet var i sig valdigt bra (vi gjorde ett natt dyk och sag en nudibranch som var ca. 20-30 centimeter lang, massiv, och da allt ser 33% storre ut under vatten sa sag den annu mer enorm ut). Vi har varit dar tills idag, den 30:e, och stor trivts. God mat och underbara maniskors sallskap. Vi har dykt bland enorma stimm av big eyed jack, och andra fiskar. Vi har sett baracudor, squid, cuttlefish (jag vet inte vad dessa heter pa svenska), lionfish, scorpionfish, en enorm humphead wrasse (ENORM), en enorm och en lite mindre enorm marble grouper, havsskoldpaddor, muranor, ormar, enorma blasfiskar, och mycket, mycket mer.

Idag har vi kopt fyrverkeripjaser och smallare till morgondagens nyar, och vi ska snart paborja var resa upp till Mindoro (det vill saga tva dagars resa tillbaka samma vag vi kom till Negros fran.

Min kamera tog plotsligt in vatten nar jag snorklade sa vi far se o jag kan fa upp nagra bilder innan jag aker hem.

God Jul och Gott Nytt Ar!

Tjipp!

2 kommentarer:

  1. later riktigt najs!!! sjalv rapporterar jag in fran rotterdam, skaa skriva en kort post precis nu... god reselycka!

    SvaraRadera
  2. Nu är det bra väder i Stockholm. Vi har friska -17 och det är inte natt än! Tänkte bara göra er avundsjuka ;) Gott nytt år btw!
    // Johan

    SvaraRadera