lördag 27 oktober 2012

Isla de Ometepe och Granada

Från Samara åkte vi vidare till staden Liberia i nordvästra Costa Rica där vi bodde en natt. På kvällen var vi på bio i ett köpcenter utanför staden och såg en väldigt dålig skräckfilm. Dagen efter åkte vi vidare till gränsen mot Nicaragua. Efter en hel del väntan och krångel med växling av pengar kunde vi till sist åka vidare mot San Jorge som ligger vid Nicaraguas största sjö. Därefter fick vi vänta fem timmar på färjan ut till ön Ometepe. Ön består av två vulkaner varav en är aktiv. De första två nätterna bodde vi i närheten av den lilla byn San Jose del Sur och sedan två nätter vid stranden som ligger på andra sidan ön.

En av dagarna bestämde jag mig för att försöka bestiga den mindre av vulkanerna, Maderas. Tillsammans med en guide från byn gav vi oss iväg klockan 7 på morgonen. Det blev en nästan 8 timmar lång vandring genom tät djungel på hala och leriga stigar. Nog en av de jobbigare vandringar jag varit med om. Väl uppe på toppen fans det heller inte så mycket att se mer än en vattenfylld krater. I kratern lever tydligen världens största grodor enligt guiden, fast vi lyckades inte se någon.
Senare på kvällen vid hostellet kände vi plötsligt att hela huset började gunga. Det var en jordbävning med centrum i Costa Rica. Ganska läskigt men det varade bara i en halv minut.

Dagen efter åkte vi vidare tillsammans med två amerikanare till Granada. Staden är full med gamla kolonialbyggnader och är ett av Nicaraguas största turistmål. Marion har påbörjat en spanskakurs som pågår under fem dagar. Själv är jag tyvärr inte lika språkintresserad och känner mig inte riktigt motiverad. Vi har mött en amerikansk musiker som vi tidigare träffade i Costa Rica som vi har spänderat några kvällar med.
Idag har vi besökt en lagun utanför staden där man kan bada och snorkla i kristallklart vatten.