torsdag 8 november 2012

En vecka på Corn Island

Under en av de sista dagarna i Granada åkte jag iväg på en tur till en av de aktiva vulkanerna i området. Jag åkte tillsammans med en guide från Kanada som var väldigt historieintresserad. Under bilfärden fick jag en lång utläggning om Nicaraguas historia och även en del om hur den politiska situationen ser ut där nu. På väg till vulkanen besökte vi också staden Masaya och dess marknad. Väl uppe på vulkanen fick vi tyvärr inte se någon lava utan mest en massa rök, men det var väl värt besväret ändå. I området fanns också en grotta med 38000 fladdermöss som vi besökte.
I Granada har vi träffat många andra resenärer. Nästan varje dag har vi ätit lunch tillsammans med Carl, en 77 årig amerikan som bott i Nicaragua sen många år tillbaka. Han köpte ett eget flygplan när han var 40 och har sen dess besökt 110 olika länder.
När Marion var färdig med sin spanskakurs åkte vi i alla fall vidare till Corn Island som ligger utanför karibiska kusten. Vi flög först till Big Corn Island och tog oss sedan med båt över till Little Corn Island. Det blev en lugn flygresa och en allt annat än lugn båtresa. När vi landade började det precis regna och båten vi åkte med var inte jättestor och hade inte något tak. Dessutom var vågorna ganska stora och ibland sköljde dom till och med över båten. Av ett rent under överlevde både mobilen och kameran som jag hade i fickan.

Här på Little Corn Island har i alla fall allt varit bra. Ön är inte jättestor och har inga vägar utan bara stigar. Jag har varit ute på en snorklingstur vid ett av alla korallrev, där fick vi bland annat se hajar, stingrockor och barracudor. Resten av dagarna har vi mest badat och tagit det lugnt. Den sidan av ön som vi bor på är lite blåsigare så man slipper alla mygg och sandflugor. I går åkte vi tillbaka till Big Corn Island, båtresan hit blev betydligt lugnare. Där bodde vi en natt och idag flög vi tillbaka till Managua.
Tar det lugnt vid en pol i Granada
Utsikt från staden Masaya
Carl
Huvudgatan i Granada
Granada från ett kyrktorn
Vulkanen Masaya
Fladdermusgrottan
Pengar på tork efter båtresan