lördag 24 november 2012

Antigua och Lake Atitlan

Efter att ha varit en månad i Nicaragua kändes det som det var dags att åka vidare. Klockan 5 på morgonen avgick bussen från Managua mot Guatemala City. Första etappen till San Salvador tog ca 13 timma eftersom det blev en del väntan vid gränserna. Resan gick en bit genom Honduras och upp genom hela El Salvador så man fick se mycket fin natur och landsbygd. Jag och två australiensare var de enda turisterna på bussen. I San Salvador tog vi in på ett hotell och dagen efter fortsatte vi mot Guatemala City. En av australiensarna skulle precis som jag till Antigua så vi åkte vidare dit direkt efter att bussen kom fram.

Antigua var en gång i tiden spanjorernas huvudstad för hela Centralamerika och är med på FN:s världsarvslista. Staden ligger på 1500 meters höjd och är omgiven av flera vulkaner. I Antigua har jag träffat en del andra resenärer, vi har varit runt och kollat in staden och dess enorma marknad och varit ute och ätit. Dagarna här är ganska varma men nätterna är iskalla. En stor del av de människor som bor i staden och i omgivingen är ättlingar till mayaindianerna.

Efter tre dagar i Antigua beslutade jag mig för att besöka den berömda sjön Atitlan som ligger längre upp i bergen. När jag kom fram till sjön åkte jag med på en båttur tillsammans med tre britter och en amerikan som jag träffade på bussen dit. Vi besökte tre små städer vid sjön, alla bosatta mestadels av mayaindianer. Alla tre städerna har tidigare haft sitt egna språk men nu för tiden pratar man även spanska. Efter båtturen stannade jag en natt i den största staden Panajachel och delade ett rum med amerikanen som var med på turen. Dagen efter besökte vi markanaden i staden och senare på eftermiddagen åkte jag tillbaka till Antigua.

Antigua
Antigua
Antigua
Utsikt över Antigua
Andrew från Australien och Martin från Argentina
Antigua
Lake Atitlan
Båttur på sjön
San Pedro
Sovenirförsäljning i San Pedro
San Pedro
San Pedro
På promenad i San Antonio
San Antonio
Marknaden Panajachel
Lake Atitlan
/Olle

1 kommentar:

  1. Vilken fin marknad. Jag förmodar att du handlade fina smycken med dig hem!/Inger

    SvaraRadera