söndag 2 december 2012

Guatemala del 2

Efter ytterligare två nätter i Antigua åkte jag vidare till Staden Coban, sex timmar med buss där ifrån. På väg till och i Staden träffade jag massor av människor som var på väg till något som kallas för Reinbow gathering, vilket är någon form av hippieträff som hålls någonstans ute i skogen. Just nu anordnas träffen i Guatemala utanför Coban och därefter kommer den flyttas till Mexiko. För min del hade jag dock kommit till Coban för att besöka den berömda parken Semuc Champey som ligger några mil därifrån. Jag och en kille från England som jag träffade på bussen bestämde oss för att åka dit redan dagen efter. Men på kvällen var jag och några andra ute och åt på en billig lokal restaurang och senare på natten kom tyvärr magsjukan. Jag vaknade mitt i natten och mådde väldigt illa, på väg till toaletten svimmade jag och slog huvudet i en bokhylla och rev ner en vas. Inte så roligt.

Besöket i parken blev istället en dag senare. Parken består av en flod med olika vattenfall och små naturliga bassänger som man kan bada i. Det kändes lite som ett äventyrsbad fast ute i naturen. Bassängerna bestod av turkosblått vatten med fiskar som hela tiden simmade runt en. Under vattenfallen fanns också små grottor som man bara kunde komma till genom att simma under vattnet. I parken finns också en enorm grotta som tidigare och fortfarande används av mayaindianerna som något slags tempel. Nog den bästa turen jag har varit på hittills på resan.

Efter Coban tog jag mig slutligen vidare till staden Flores i norra delen av landet. Staden ligger på en ö i sjön Lago Peten Izta precis utanför den betydligt större staden Santa Elena. I områden finns många gamla mayaruiner, vilket är andledningen att många turister kommer hit. Igår var jag och besökte Tikat vilka är de mest berömda ruinerna i Guatemala. Tikat består av ett antal olika tempel, där det största är 70 meter högt. Det är dock endast 20 procent av ruinerna som är tillgängliga, de övriga ligger fortfarande under mark och har inte grävts fram än på grund av brist på pengar. Nyligen har man också hittat en pyramid en bit längre norrut som tillochmed är större än pyramiderna i Egypten. För att ta sig dit och tillbaka krävs dock en fem dagars vandring genom djungeln.

I morgon planerar jag att åka vidare till Belize för lite bad och sol.
Scoutparad i Coban
Semuc Champey
Semuc Champey
Semuc Champey
Semuc Champey
Semuc Champey
Flores
Flores
Flores
Från taket på hostellet i Flores
Tikat
Tikat
Tikat
Tikat
Tikat
Tikat
 
/Olle

1 kommentar:

  1. Tur att det inte blev värre när du svimmade, kunde gått riktigt illa. Semuc Champey såg riktigt coolt ut.

    Kan även meddela att snön har kommit och att vi idag hade -12 i Borås. Du missar inget...
    / Johan

    SvaraRadera