söndag 30 december 2007

Avsnitt 15: "Vuxna man gor saker tillsammans" eller "Pa tur i Laos"

Vi borjar dar vi slutade senast. Julen firades som tidigare foreslagits med en massa mat. Dagen darpa packade vi vara cyklar och begav oss av till den Vietnamesiska ambassaden for att hamta vara nygjorda visum. Det ar nu klart att vi kommer att aka in i Vietnam den attonde januari.

Efter detta styrde vi vara cyklar mot utkanten av staden for att sakta men sakert ta oss langre och langre bort. Farden gick forst ner pa en finfin asfalterad vag till narmsta bro over till Thailand, darifran fortsatte vi bort langs med floden. Efter ett tag overgick vagen till grusvag med fler och fler gupp i. Det var som att komma in i en annan varld. Lunch at vi vid en liten restaurang i vagkanten, kryddig papayasallad med mycket klibbigt ris. Ju langre bort fran Vientianne vi kom, ju fler var det som vinkade till oss och eller skrek "Hello" eller "Sabaidy". Vid ett tillfalle nar vi passerade en skola sa hangde det ut barn genom fonsterna och skrek som om vi vore rockstjarnor. Mycket lustigt. Sent pa kvallen kom vi fram till ett litet gueshouse, efter att ha atit soppnudlar somnade vi valdigt snabbt.

Dag tva borjade med att vi rullade in hos den lokala mekanikern for att laga en punktering, detta kostade oss cirka tva kronor. Efter frukost gav vi oss ivag. Vi pausade pa vagen och at upp sex stycken riktigt goda ananaser, till ett pris pa cirka fjorton kronor. Pa eftermiddagen kom vi fram till en liten stad. Vi bestamde oss for att ata fint eftersom det var Maltes fodelsedag, men vi hittade inget bra stalle att ata pa. Det slutade med att vi at dom lustigaste pankakorna nagon av oss atit, pa dessa var det agg, torkad fisk, russin, mayonaise och ketchup. Helt klart lustigt.

Dag tre fortsatte med annu mer cykling och vi bodde over natten i en annu mindre stad. Det sista vi gjorde innan vi gick och la oss var att ata ananas och vattenmelon, gott-gotti-gott-goott!

Dag fyra var ett litet helvete, i alla fall for Malte. Maltes cykel bestamde sig helt enkelt for att sluta fungera. I vilket fall som helst sa borjade vi dagen med att laga Johans korg och Olles pakethallare svetsades ihop. Efter cirka en mil sa gick daniels kedja av, detta lagades i nasta by for ungefar tio kronor. Dar lagade vi aven Maltes kedja som hoppat av en gang for mycket redan da. Sen gick det bara utfor. En mil senare sa undrade tre gossar vart Malte tagit vagen. Nar de tre gossarna vantat i en halvtimme vid vagkanten bestamde Johan sig for att lagga av sin packning och cykla tillbaka. Fem kilometer tillbaka sa mottes Johan av en underlig syn. Mitt i en liten by stod en mycket stor folksamling, mitt i folksamlingen stod Malte. Det visade sig att han fatt hjalp av byborna att byta ett kullager och lite annat. Malte var helt klart valdigt uppretad men mycket tacksam over hjalpen. Nar sa cykeln gick sonder igen efter bara 4,5 kilometer gav vi helt enkelt upp. Vi vinkade in en bil, lassade upp cyklarna pa taket och akte till Thakhek. Dar stannade vi tva natter och akte sedan ner till Pakse dar vi ar nu.

Trots problemen sa var det en helt klart lyckad cykeltur och vi ar alla nojda. Nu ska vi forsoka salja vara cyklar och sedan fira nyar. I morgon aker vi soderut igen.