onsdag 17 december 2008

Avsnitt 51: "Er kajplats i etern" eller "Nya Zealand aventyr"

Efter att ha fatt tag i en bil (formodligen en av de fulare modeller som finns, se bild nedan, men som har bra motor och fa mil), drog jag ner till tauranga dar jag hort att det skulle finnas mycket jobb. Pa vagen passerade jag Paeroa dar drycken L&P (Lemon & Paeroa) kommer fran. Den ar "World famous in New Zealand". I Tauranga visade det sig dock att det inte fanns nagra jobb alls vid den har tiden, Hastings var vart jobben fanns fick jag veta. I Tauranga fick jag nys om att det gick att dyka en vulkan i Whakatane ("Wh" utalas "F" i maori alfabetet) och begav mig dit. Jag bokade in mig for sondagen (det var fredag). Nar sondag kom fick jag veta att det var installt da det var for fa dykare. "Nasta tur ar tisdag, och da har vi tillrackligt med dykare", sa jag sa okej tisdag. Nar tisdag kom fick jag veta att vadret hade blivit daligt, men jag kunde aka ut pa fredag. Jag sa okej och i vantan akte jag till "Whirinaki Forest Park" for att vandra runt i jungeln. Detta var kul. Forrsta strackan var stigen bred och latt vandrad, de nasta tva strackorna gick mest i mitt av en liten flod. Det var blott. Vandringen tog mig till valdigt vackra platser, vissa som fick en att tro att man var i mitten av en saga om alvor, vissa hogt uppe i bergen tittandes ner i dalar. Nar jag kom tillbaka till Whakatane fick jag veta att det inte skulle bli nagon dykning men pa sondag kunde jag aka ut. Jag sa okej och i vantan akte jag tillbaka till Tauranga for att vandra runt och upp Mt Maunganui, tillsamman med en skon hollandsk kille och de tre hollandska tjejer han reste runt med. Dock kunde inte han komma med upp for berget da tjejerna bestammde att de skulle aka vidare utan att ga upp for berget och han var tvungen att ge med sig. Sa jag gick runt dar sjalv och akte sedan tillbaka till Whakatane dar jag antligen fick dyka. Jag fick en gratis t-shirt for min uthallighet. Dykningen var haftig men valdigt kall, vilket fick mig att anvanda upp min luft ganska snabbt.
Nu har jag kommit tillbaka till Hastings, dar jag spenderade mina forra fem manader har i Nya Zealand. Jag har forsokt jobba lite for att fa ihop mer pengar. Det fanns inte mycket jobb kvar har, men for tillfallet plockar jag blabar, for valdigt lite pengar. Idag tog det slut pa bar och det blir ingen plockning forran mandag. Det kanns surt. Naja. Jag stannar nog kvar har over jul sa att jag slipper fira jul ensammer.

Tjipp

Bildtexter:
Bild 1: Daniel i Whakatane.
Bild 2: Utsikt fran Mt Maunganui.
Bild 3: Utsikt fran Mt Maunganui.
Bild 4: Sa har sag stigen ibland ut i Whirinaki.
Bild 5: En uggla sov pa stigen, som den sag ut forrsta strackan i Whirinaki.
Bild 6: En canyon i Whirinaki.
Bild 7: Min bil, jag funderar pa att dopa henne till "Bertha the Backmobile"
Bild 8: Utsikt i Whakatane.
Bild 9: Lemon & Paeroa i Paeroa.
Bild 10: Hassen efter ett tufft judo pass (Samoa)

























































2 kommentarer: