måndag 1 december 2008

Avsnitt 49: "En helg i Dublin" eller "Tre nätter och lika många sängar"

Det är inte så farligt som det låter. Alla vet ju att bo gratis är godast och ska man bo gratis får man ju ta alla chanser.

Så var det äntligen dags att åka till Dublin, alla drömmars stad, för att hälsa på min gode vän Vivvi som för tillfället bor där. Egentligen skulle jag (Johan) sovit alla nätter hemma hos Vivvis värdmamma i Dublin men så blev det inte.

Jag landade runt ett och var framme i stan runt halv två på fredagen. Jag klev av bussen mitt inne i stan och inte kunde jag hitta Vivvi. Eftersom Telia inte är mycket att hänga upp i granen så kunde jag inte heller ringa henne. Efter ett tag och ett par sms kom hon och hämtade mig och efter att snabbt plockat upp en dator i Temple bar så åt vi lunch på ett cafe inne i stan. Efter det var det dags att åka ut till Vivvis värdfamilj för att dumpa mina saker osv. En lång bussresa senare var vi framme och det visade sig att värdmamman var sjuk och sängliggande. Smått trist men vi lämnade sakerna och åkte in till stan igen. Väl framme gick vi hem till Gurkan, Dunken och Olof där vi drack lite öl och snackade skit. Även Sophie, Dahlberg och Karin var där så nu har jag träffat halva svensk-kolonin i Dublin. Jippi.

Efter ett tags umgänge var det dags att för andra gången i bloggens historia se Dälek! Dälek i Dublin var allt man kunde önska sig. Destructo Swarmbats (eventuellt Destructo Swarmbots (för övrigt dom som gör oljudet Dälek använder sig av)) öppnade och efter ett tag klev även de två grabbarna i Dälek på scen. Totalt 4 grabbar gjorde sitt bästa för att producera oljud, beats och rap och de gjorde det så bra som jag hoppades att de skulle göra. Ljudvolymen var högre och scenen och lokalen var större än i Stockholm vilket gjorde kännslan att se dem lite annorlunda. Vi bjöds på godbitar så som "Ever somber", "Eyes to form shadows" och "Paragraphs relentless".

Efter att konserten slutade begav vi oss tillbaka till Temple bar (där Gurkan etc bor) tog ett par öl till och begav oss iväg till en pub. Där satt vi och snackade skit in på småtimmarna. När vi bestämmt oss för att gå därifrån passade det utmärkt att sova i Temple bar så vi gick dit, Vivvi fixade pasta och Gurkan svimmade (på riktigt alltså, sjukt läskigt).

Dagen efter bjöd på ett par sega timmar innan vi (Vivvi, Dunken, Sophie, Olof och jag) lite på impuls tog tåget till Bray. Där spatserade vi omkring, åt lunch, kollade på lite utsikt, nästan gick vilse och till sist så spanade vi in stranden. Mysigt värre. Direkt tillbaka till Firrhouse (där värdfamiljen bor) för dusch och mat och sedan in till stan igen där Gurkan, Vivvi och jag pratade och drack ett par öl. Mysigt mysigt men fruktansvärt kallt. Sedan tillbaka till Firrhouse för att i alla fall sova en natt där.

Dagen efter pluggade vi lite och sedan fikade vi med Vivvis två dundersöta Schweizare. Eftermiddagen bjöd på lussebullsbak, subwaymacka, te och Silent Hill. Natten spenderade jag på ena soffan och en annan Johan spenderade sin på den andra, vi hann se Family Guy, Enemy Of The State, Fear And Loathing In Las Vegas och även lite Monty Pythons Flying Cirkus.

Två timmars sömn, upp 4.30, promenad till bussen, hej då till Vivvi, buss till flyget, knata otroligt långt på flygplatsen, äta äcklig och dyr macka, sova hela flygresan hem, buss till Centralen och så till sist tunnelbana hem fick avsluta denna korta och mysiga resa!

Tjipp!

5 kommentarer:

  1. yay fear and loathing är en film i sin egen klass =) vad är en dundersöt schweizare?

    Jag hoppas Dälek gör fler apperances i bloggen dom är aff tynga.

    peace out.

    SvaraRadera
  2. haha, dom gick i vivvis skola.. väldigt snälla och trevliga!

    SvaraRadera
  3. Daniel glöm inte att logga ut om du ska lämna anonyma kommentarer haha

    SvaraRadera
  4. haha, daniel klantar sig igen!!

    SvaraRadera