onsdag 1 april 2009

Avsnitt 56: "Er kajplats i etern" eller "Glaciar is"

Sedan Adam cycklade till Christchurch for att hitta jobb. Var jag ater ensam. Vad skulle jag gora nu. Efter lite kontemplerande reste jag tillbaka till Dunedin och hamtade upp min van Ting, som bor dar, och vi for tillsammans upp mot Fox glaciar. Detta ar en av tva glaciarer pa Nya Zealands vast kust som bada gar att nu med en guide, efter en kort vandring. Ikladda "crampons" (nej, jag vet inte vad dessa kallas pa svenska, men det ar metalldon som klas pa undersidan av ens skor och hjalper en att ga pa denna enorma isformation). Hur ska man da beskriva en glacier. Na. Den ar stor. Den ar gjord av valdigt hart packad is som lyser i olika farger, sa som gront och blatt och det ger en insikt till hur hela norra halvklotet sag ut en gang i tiden. Is, is overallt!
Efter detta satte jag Ting pa en buss hem till Dunedin och akte ensam upp vastkusten. Nya Zealands vastkust ser ut som nagot ur Doyle's "The lost world". Den ar vild, kladd i bush och vilda kuster. Igar vid "Farewell Spit" som ar en sandsporre som bildar Sydons nordligaste punkt. Miljon har ar nagot i stil med sydsveriges strander men i extrem, enorm version. Delar sag ut som en oken. Som nagot hamtat fran Star Wars. Nu ska jag forsoka att ta mig over tillbaka till nordon inom nagra dagar, forhoppningsvis ska detta inte vara for svart. Maste boka farjan...
Tjipp
Ps. Har ingen usb port har, sa bilder far komma senare.

1 kommentar:

  1. Coolt!
    När ska du träffa Miron? Hälsa honom från mig när du gör det!
    /Johan

    SvaraRadera