måndag 10 december 2012

Snabbvisit i Belize

Första destinationen i Belize blev Belize City där jag först hade tänkt stanna någon dag. Men några av de andra resenärerna på bussen övertalade mig att direkt ta båten till öarna utanför kusten. Efter en timme med båt var vi sedan framme på den inte allt för stora ön Caye Caulker. På ön finns en liten stad men inga vanliga bilar är tillåtna, istället åker man omkring i golfbilar. Här har jag mest tagit det lugnt och hängt runt med de andra gästerna på hostellet. För några år sedan drabbades området av en orkan som gjorde ön delade på sig på ett ställe som numera kallas för ”the split” och är det ställe där de flesta hänger på dagarna och badar. På kvällen har ägaren till hostellet lagat hummer till oss som han själv har fångat.
 
En av dagarna var jag ute på en snorklingstur där vi åkte till tre olika ställen utanför ön. Det var ganska dyrt men väl värt pengarna. Området har världens näst största barriärrev och sikten under vattnet är nog den bästa jag varit med om. På ett ställe släppte guiden som vi åkte med ner mat i vattnet och efter ett tag hade vi säkert tio hajar och ännu fler stingrockor simmande runt omkring oss. Ganska galet men riktig häftig upplevelse.
 
Efter sex dagar på Caye Caulker bestämde jag mig för att åka vidare till en annan ö, San Pedro, bara en halvtimme med båt en bit norrut. Ön är betydligt större och väldigt turistisk och har nästan bara dyra hotell så när jag kom fram gick jag runt i över en timme och försökte hitta någonstans att bo. Tillslut fick jag hjälp av en taxichaufför som skjutsade mig till öns enda budgetställe. Där hade dom som tur var ett rum ledigt. Första kvällen på ön pågick den årliga båtparaden där lokalbefolkningen smyckar sina båtar med massor av lampor. Annars har det inte hänt så mycket här i San Pedro, har hyrt en cykel och cyklat runt på ön samt besökt en frisör.
 
Belize är väl inte direkt något budgetresemål så tyvärr blev det bara drygt en vecka här, imorgon åker jag vidare med båt till Mexiko.

 
Caye Caulker
Caye Caulker
Caye Caulker
Mitt boende på Caye Caulker
Caye Caulker
The split
The split
Caye Caulker
Caye Caulker
Caye Caulker
San Pedro
Dålig bild på båtparaden
San Pedro
San Pedro, en bit norrut med cykel
Golfbilar i San Pedro
San Pedro
Nyfångad hummer
 
/Olle

1 kommentar:

  1. det var dåligt med snö ser skönt ut sigge och far

    SvaraRadera