onsdag 19 december 2012

Tulum och Playa del Carmen

Resan från Belize tog nästan en hel dag. Först var jag tvungen att ta båten tillbaka till Belize City och därifrån en av de gula skolbussarna till gränsstaden Chetumal. Jag åkte sedan vidare i en bra mycket bättre buss till staden Tulum en bit upp längs den Mexikanska gränsen.

I Tulum tog jag in på hostellet Weary Travelers ett allt annat en lugnt ställe att bo på. På kvällarna spelades livemusik fram till klockan 12. Under resan i Centralamerika har jag inte träffat så många andra svenskar men i Tulum träffade jag väldigt många.

I Tulum besökte jag bl a några mayaruiner som ligger på en klippa mot havet. En av dagarna hyrde jag en cykel och besökte några av alla grottor eller så kallade cenotes som finns i området. Det är väldigt populärt att dyka i grottorna men det är inte helt billigt så jag valde istället att ta med mig mitt cyklop och snorkla. Vattnet i grottorna är kristallklart och besår av olika skikt av salt och sötvatten. Även när man bara snorklade kunde man komma ganska långt in under berget.

Övriga tiden i Tulum har jag mest hängt på stranden och hostellet tillsammans med några svenskar och en del andra resenärer.

Efter Tulum åkte jag vidare till Playa del Carmen en bit norrur. Hade först tänkt åka ut till ön Conzumel en bit utanför kusten men det ska tydligen vara svårt att hitta något billigt boende där ute så jag valde att stanna på fastlandet istället. Här har jag bl a varit på bio två gånger. I förrgår tog jag bussen en bit söderut för att snorkla och jag såg bl a ett par stycken stora sköldpaddor.
Playa del Carmen är extremt turistiskt och nu börjar dessutom högsäsongen vilket innebär högre priser. Idag ska jag åka vidare tillsammans med en norrman till Merida i den mindre turistiska delstaten Yukatan. Får se var jag kommer fira julen.
Weary Travelers
Ruinerna i Tulum
Ruinerna i Tulum
Påväg tillbaka från stranden
Grottor utanför Tulum
Grottor utanför Tulum
Grottor utanför Tulum
Grottor utanför Tulum
Grottor utanför Tulum
Stranden i Tulum
Turkost vatten
På stranden med några svenskar
Stranden i Tulum
Playa del Carmen
Playa del Carmen
/Olle

2 kommentarer:

  1. Fina bilder, men saknar du inte lite snö & slask det har vi i överflöd? Motala

    SvaraRadera
  2. Schyssta grottor!
    God jul önskar Vietnam.

    SvaraRadera