tisdag 4 november 2008

Avsnitt 46: "En helg i Finland"

Så var det dags att ta en resa till vårt grannland i öst, Finland. Vi, Malte och Johan, möttes upp på fredagskvällen vid slussen för en romantisk och en aning kylig promenad längs med Stadsgårdskajen. Väl framme vid Vikingterminalen tog vi oss ombord på färjan och letade upp vår "hytt" för natten (alltså, vi hade ingen hytt utan sov i det där lilla rummet med lite stolar i). Trots förbudet att paxa plattser kännde vi oss busiga och gjorde det ändå. Istället för att sitta där och uggla åt vi en stadig middag bestående av köttbullar och potatismos för att senare ta oss mot skeppets "diskotek". Där satte vi oss ner med varsin öl och såg på när folk i de övre åldrarna dansade tango och annat typsikt finskt. Återstoden av natten bestod av sömn på golvet.

På morgonen kom vi fram till Åbo (Turku), där vi väntade ett tag för att sedan sätta oss på ett tåg till Tampere (Tammerfors). Något senare var vi framme i Tampere där Veera plockade upp oss på stationen. Vi åkte i bil till Veeras föräldrars hus en bit från staden där frukost inmundigades.

Ett tag senare satte vi oss återigen i bilen för att leta rätt på en övergiven papperskvarn(?) som vi hittat på internet. Väl framme knatade vi runt i området men vågade inte ta oss in i byggnaden utan nöjde oss att betrakta den på avstånd. Efteråt handlade vi och åkte sedan tillbaka hem för att städa, vila och äta. Måltiden bestod av en pankaka som lätt lägger sig på top 3 av de konstigaste pankakorna någon av oss ätit, men den var finfin.

På kvällen vankades det fest och ett antal av traktens ungdomar tog sig dit för att beskåda de båda svenskarna. Kvällen var mycket trevlig och sammanfattas bäst med några av de bilder som följer nedan.

Söndagens första halva bestod mest av mat och något som urartade till en släktträff med tre av fyra möjliga generationer Hintala närvarande. Vi åt bland annat fler av Maltes tokiga pannkakor och ett "fisk-brod", alltså ett bröd med fisk i, det var faktiskt godare än det låter.

En stund var det dags för avfärd mot Jyväskylä. Vi packade in oss i bilen tillsammans med Veera och en av hennes systrar och så bar det av. På vägen hann vi med lite sightseeing i en håla mitt emellan de två städerna.

På kvällen var vi alla för trötta för att göra något speciellt, istället åt vi mat och spelade black out.

Dagen därpå åkte vi till utkikstornet i Jyväskylä, tog en promenad, åt mat på universitetet och gick ännu lite längre. Efter lite letande efter ett internetcafe och en kopp kaffe var det dags för mig (Johan) att lämna det andra två och åka hem till Stockholm.

Fyra timmars tåg, lite väntande och en lååång och plågsam båtresa på golvet i "stolsrummet" senare var jag tillbaka i Stockholm. Malte har lovat att skriva lite om vad han och Veera hade för sig efter att jag åkt hem, de skulle bland annat se Dälek!

Tjipp.

Bild 1: Malte och den konstiga pannkakan.
Bild 2-4: Bilder från området runt kvarnen/bruket.
Bild 5: Malte på båten till Finland.
Bild 6-10: Lite bilder från festen.
Bild 10-15: Från Jyväskylä.