torsdag 13 november 2014

Avsnitt 150: Beijing

Hej igen!

Just nu befinner vi oss i Xi'an där vi bland annat tänkt titta på terracottaarmén. Vi kom hit igår morse och tänkte skriva ihop en kortare sammanfattning av vad vi gjorde i Beijing. Något som är lite annorlunda än tidigare är att vi mötte upp med Johans mamma Birgitta under vår tid i Beijing.

Det första vi vill göra för att beskriva vår tid i Beijing är att tacka USA:s president Obama för hans (omedvetna?) insats för oss och det kinesiska folket. En närmare beskrivning följer senare.

Vi anlände till Beijing efter att ha åkt nattåg från Lanzhou. Vid ankomsten räknade vi ut att resan från Ürümqi till Beijing totalt tagit oss 53 timmar. 53 timmar på bussar och tåg... Det konstiga var att det inte kändes som så lång tid, kanske för att sträckan delats upp på 5 delar. Första dagen slappade vi och spanade in kvarteren kring det hostel vi kom att bo på de 13 nätterna i Beijing. Vi hittade bland annat en trevlig restaurang som vi kom att besöka en mängd gånger tillsammans med Birgitta.

Andra dagen gick vi upp tidigt och åkte ut till flygplatsen. Vårt uppdrag var att leta reda på en lämplig plats att möta Birgitta på när hon skulle komma morgonen därpå. Efter att vi hittat en bra plats åkte vi tillbaka till staden och mailade över beskrivning och karta. På eftermiddagen promenerade vi in till himmelska fridens torg. Vi började, allt eftersom tiden gick, förstå att något speciellt var i görningen i Beijing. Vi fick vårt svar dagen därpå.

Tredje dagen gick vi upp ännu tidigare (4.45) och tog tåget ut till flygplatsen. Efter att ha väntat ett tag mötte vi Birgitta och vi åkte tillsammans tillbaka in till Beijing för att lämna av väskor och äta dumplings till frukost. Vid det här laget hade vi listat ut att det var något slags toppmöte i staden och att en mängd högt uppsatta personer skulle komma dit. APEC hade alltså möte i staden och följderna kom att förbättra (och möjligtvis förvränga) vår vistelse där.

Eftersom detta skulle bli en kort avsnitt kan vi nöja oss med att sammanfatta vår vistelse med att vi hade väldigt väldigt trevligt med Birgitta i Beijing! Några höjdpunkter var att vandra omkring i hutongerna, äta en massa god mat, titta på gymnastiserande folk i parker på morgonen, gå på konsert med ett mongoliskt band som bland annat sjöng strupsång, besöka Lamatemplet och vandra på en orestaurerad bit av kinesiska muren. När Birgitta till sist åkte hem var vi riktigt utpumpade och har mest ägnat åt oss att vila sedan dess. Vi hoppas att vi kan ladda upp lite trevliga bilder från Beijing (och resten av Kina) när vi passerar in i Laos om några veckor.

Planen är alltså stanna i Xi'an i några dagar och sedan ta nattåget till Chengdu. Från Chengdu ska vi snirkla oss ner genom provinsen Sichuan mot provinsen Guizhou. När vi fått nog av det tänker vi ta oss till provinsen Yunnan för att därifrån åka ner till Laos. Planen kan komma att ändras.

Visst ja, ni kanske undrar vad Obama har gjort för oss och det Kinesiska folket. Obama besökte APEC-mötet. Hans blotta närvaro gjorde att luften magiskt blev renare och himmelen rensades från smog. Det är antingen hans superkraft att rena luft, eller så ville ledarna i Kina ge ett bra intryck av landet och stängde en massa fabriker runtomkring Beijing så att luften skulle bli bättre. Alla vi talat med om saken har sagt att det naturligtvis var Obamas besök som gjorde att flera hundra fabriker tillfälligt stängt, att alla vägar till staden stängts, att bilarna bara fått köra varannan dag och att luften därför varit mycket bättre än vanligt. Om någon av en händelse undrar hur dålig luften verkligen kan vara i Beijing har vi fått höra att den kan vara väldigt dålig. Man kan mäta mängden skadliga partiklar i luften och enligt en källa ska 45 vara något slags gränsvärde för när luften blir farlig. Förra vintern uppmättes värden på cirka 900 Beijing. En vanlig dag ska tydligen ligga på cirka 200-250... Alltså har Obamas besök gjort att vår bild av Beijings luft och trafikbild inte är helt rättvis. Vi har däremot fått andas bättre luft och fått se en massa blå himmel. Så till Obama vill vi bara säga: Tack?

Fast kinesiska staten gör inte bara tillfälliga satsningar för Obamas skull för att få ner antalet farliga partiklar i luften. De har även satsat stort på att förbjuda försäljare att grilla sötpotatis på gatan! Det ni! Det är inte småpotatis! Eller?

Innan vi avslutar detta inlägg tänkte vi tillägga att vi inte kan se bloggen innan vi åker ut från Kina. Vi ser däremot fram emot att läsa alla era roliga kommentarer när vi kommer till en annan plats. Om någon skulle vilja nå oss medans vi är i Kina kan ni numera göra det på sofiaochjohan@hushmail.com.