måndag 5 januari 2015

Avsnitt 155: Andra delen av Laos

Efter att vi äntligen lämnat Vientiane kom vi på juldagen fram till Tha Khaek. Vi valde att åka till Tha Khaek av två olika anledningar. Dels ville vi besöka några platser utanför staden, dels ligger staden ungefär halvvägs mellan Vientiane och en annan stad längre söderut. I Tha Khaek hittade vi snabbt ett guest house som vi tyckte verkade bra och checkade in. Eftersom vi var väldigt hungriga gick vi ut för att äta och det var ganska sent när vi till sist kom tillbaka till vårt guest house. När vi lagt oss i sängen för att internetta lite innan det var dags att sova upptäckte vi en liten skalbagge. "Det var nog inget" tänkte vi och fortsatte med vårt. Det dröjde inte länge innan ett par till kom krypande. Vi insåg snart att det kunde vara vägglöss och googlade fram bilder och beskrivningar och visst var det vägglöss vi hade i sängen. När vi pratat med ägaren och denne nöjde sig med att spruta lite insektsmedel och dammsuga bakom sängen bestämde vi oss för att byta till något annat ställe. Det var ganska sent när vi till sist hittade ett hotell vi kunde byta till. På det nya stället sov vi en natt och efter frukost bytte vi till ännu ett ställe, denna gången hittade vi inga vägglöss och dessutom låg vårt rum inte vägg i vägg med ett karaokerum. Med ett okej boende kunde vi koncentrera oss på att försöka komma iväg till det vi ville se.

Problemet med det vi ville se var att allt låg en bra bit utanför Tha Khaek. Vi behövde alltså ordna någon slags transport men allt vi hittade var extremt dyrt. När vi skriver extremt dyrt menar vi såklart extremt dyrt för att vara i Laos. Detta brukar normalt sett inte vara något problem men denna gången var det ett problem eftersom det var dyrt även med svenska mått. Det var så pass dyrt att vi verkligen inte kan förstå vad det var som skulle kosta så mycket. Vi hade inte lust att betala tusentals kronor för en dagsutflykt utan valde istället att promenera runt i staden som visade sig vara väldigt trevlig. Vi letade även lite efter Maltes gamla cykel men hittade inget.

Även om Tha Khaek var en trevlig stad var det skönt att resa vidare till Pakse. Väl framme i Pakse sov vi en natt och åkte sedan vidare till Champasak. I Champasak stannade vi ett par nätter och besökte tempelruinerna med världsarvsstatus utanför orten. Tempelruinerna heter Wat Phu och dessa härstammar från samma tidsperiod som Angkor Wat i Kambodja. Vi hyrde cyklar (en av cyklarna vi hyrde är Johan rätt säker på att vi sålt till personen som hyrde ut dem) och utflykten till Wat Phu blev riktigt fin. Ruinerna var spännande och på cykel får man bra kontakt med lokalbefolkningen som hälsar, ropar och vinkar.

Eftersom vi var väldigt sugna på att åka vidare till Kambodja, valde vi att åka tillbaka till Pakse på nyårsafton. Väl i Pakse ordnade vi transport till Kambodja. Nyåret firades med indisk mat och med att vi båda två somnade innan klockan slagit 12.

Här avslutar vi detta avsnitt. Vi har tänkt oss att snart lägga upp första delen av vår vistelse i Kambodja. Än så länge har vi tagit oss till Siem Reap.

Gott nytt år!

Bilderna är också sådana som tillhör förra avsnittet.

I Kina får man passa sig så man inte blir besviken när man köper kakor. Kakorna inhandlades på södra busstationen i Kunming.

I Luang Nam Tha.

Om man vill klaga på något i Luang Nam Tha är det lätt att veta vart man ska vända sig.

Bussen vi åkte i på vägen till Luang Prabang. Här fick vi vänta i nästa två timmar medans busspersonalen lastade på en massa saker och åt middag.

En rejäl punktering på vägen till Luang Prabang.

Solnedgång över Mekongfloden, i Luang Prabang.

I Luang Prabang.

Förrätt i väntan på middag i Luang Prabang. Förrätten bestod av klibbigt ris och en röra gjord av rökt aubergine och diverse kryddor

Utsikt över Mekongfloden i Vientiane.

Istransport i Vientiane.

Proteser på det UXO- och protescenter som  Sofia besökte i Vientiane.
Julmiddag!

Bananer på tork i Tha Khaek.

Mekongfloden vid Tha Khaek. Thailand skymtar på andra sidan.

Tha Khaek.

I Tha Khaek.

På väg mot Wat Phu.

Wat Phu, lägsta nivån.

Wat Phu, på väg mot högsta nivån.