söndag 18 januari 2015

Avsnitt 158: Till Filippinerna

Sent på kvällen 10/1 flög vi från Siem Reap till Manila. Det var rätt skönt att komma ifrån Siem Reap, även om vi trivts bra på vårt guest house och med alla tempel. Något vi inte riktigt kunde vänja oss vid var alla horder av andra turister. Exempelvis kunde vi första kvällen i Siem Reap räkna ut att det bodde fler andra turister på vårt guest house än vad vi mött andra turister under hela vår långa tid i Kirgizistan. Vid slutet av vår vistelse i Siem Reap hade vi hört/sett fler svenskar än vi mött andra turister i Kirgizistan. Aja, vi hade det ändå bra och tack vare vår chaufför Kev (uttalas Geu) och vår guidebok slapp vi undan de största horderna.

Vi kom fram till Manila vid halv tre på morgonen. Även om vi sovit de tre timmarna på flyget var vi rätt sega och det tog ett tag för oss att ta oss igenom passkontroll osv. När vi till sist tagit oss igenom byråkratin var vi hungriga och bestämde oss för att äta. Vi satte oss och åt varsin hamburgare med pommes. När vi var mätta satt vi kvar och pöste ett tag tills vi till sist undrade varför allting skakade. Det var såklart jordbävning... IGEN! Denna jordbävning var starkare än de två vi upplevde i Kina och den pågick under en ganska lång tid. Precis som tidigare gånger var det bara vi två som reagerade och när vi med snabba steg begav oss mot utgången satt alla andra kvar som om ingenting hade hänt. Vi har sedan dess tagit reda på att jordbävningen hade sitt epicentrum en bit norr om Manila och att den låg på 6.0 på richterskalan. Ingen verkar ha skadats. Till sist vågade vi oss tillbaka och beslöt oss för att gå igenom säkerhetskontrollerna. Vi hade fortfarande fyra timmar tills vi skulle kliva på vårt nästa plan och la oss därför på en bänk för att sova.

Vi anlände till Puerto Princesa på Palawan på morgonen, ungefär 13 timmar efter vi gett oss av från vårt guest house i Siem Reap. Efter att promenerat till vårt nya boende var det skönt att känna att vi bara kunde ta det lugnt resten av dagen.

I Puerto Princesa stannade vi i två dagar. Vi åt god vegetarisk mat, besökte marknaden, åt väldigt god mango, åt donuts, promenerade, tittade på fjärilar och sov gott på nätterna. Det var riktigt trevligt i Puerto Princesa men vi kände att vi inte hade åkt till Filippinerna för stadslivet. Därför tog vi bussen till Sabang. Sabang är en by på Palawans västra kust och byn är mest känd för att man här kan besöka Puerto Princesa subterranean river. Sedan Johan var här förra gången har en hel del förändringar skett men byn är fortfarande helt okej och stranden hålls numera ren och fin. Sedan vår ankomst har vi badat, vilat, ätit, läst, sovit och badat. Vi har redan tappat räkningen på hur många dagar vi varit här och än har vi inte tröttnat på att bara njuta av att stirra på havet...

Vi får skriva mer om våra äventyr i och omkring Sabang i nästa avsnitt men vi ska nog kunna bjuda på både grottor och stor dramatik på stranden (vi var inte speciellt inblandade i det senare...).